Y Ü K L E N İ Y O R

GENEL İTHALAT İŞLEMLERİ

GENEL İTHALAT İŞLEMLERİ
2 Ocak 2022

GENEL İTHALAT İŞLEMLERİ

SERBEST DOLAŞIMA GİRİŞ REJİMİ

Türkiye  Gümrük  Bölgesine  gelen  eşyanın  serbest  dolaşıma  girişi;  ticaret  politikası  önlemlerinin uygulanması, eşyanın ithali için öngörülen diğer işlemlerin tamamlanması ve kanunen ödenmesi gereken vergilerin tahsili ile mümkündür.

Bu durum yukarıda üç durumla ayrılmıştır.Verginin tahsili,Diğer Kurum Kontrolleri,Ticaret Politikası önlemleri uygulandığı durumda eşyanın serbest dolaşıma girişi sağlancaktır.

Ticaret politikası önlemleri, yürürlükteki İthalat Rejimi Kararının 4 üncü ve Gümrük Yönetmeliğinin 257 nci maddelerinde tanımlandığı şekilde dar anlamda değil, eşyanın ticaretine ilişkin özel hükümlerle belirlenmiş önlemler meyanında bir eşyanın ticaretine ilişkin olarak uluslararası anlaşmalardan kaynaklanan yükümlülükler ya da kanun, kararname, yönetmelik ve benzeri mevzuat çerçevesinde, ilgili kurumlarca belirlenmiş özel düzenlemeleri de kapsayacak şekilde geniş anlamdadır.  Serbest dolaşımda bulunmayan eşyaya serbest dolaşıma giriş rejimi hükümlerinin uygulanması halinde, eşya serbest dolaşımda bulunan eşya statüsünü kazanır.Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca vergi numarası verilen her gerçek ve tüzel kişi ve yürürlükteki mevzuat hükümlerine istinaden hukuki tasarruf yapma yetkisi tanınan kişiler ortaklıkları ithalat işlemlerini yürütebilirler.

Eşyanın Serbest dolaşıma girişi yapılabilmesi için Diğer kurum kontrolleri İthalatta Teknik Düzenlemeler mevzuatlarına bakmamız gerekir.Bu mevzuatlar Ürün Güvenliği Denetimi Tebliğleri altında Her yıl güncellenmekte olup Tarım, Ce, Metal Hurdalar, Atıklar, Pil vb Tebliğlerle ithalatımız teknik düzenlemeler ile sınırlandırılmıştır.Teknik Düzenlemelerin uygulanma amacı Avrupa Birliği ile aramızda bulunan Gümrük Birliğinin serbest dolaşım hakkı kazanacak eşyaların Kalite, Dayanıklılk, Kamu Güvenliği,İ nsan sağlığı için Avrupa Birliği ile ortak mevzuat olarak uygulamaktayız. Avrupa’nın Bu denli Teknik düzenlemeler önem vermesinin nedeni Bizleri 1300’lü yıllara götürmekle beraber Avrupa’da yayılan Kara veba hastalığının, 75 milyon insanın ölümüne sebep olduğu ve Avrupalı Devletlerin bu vebadan etkilenerek günümüze kadar yapılan iyileştirmeler neticesinde  İthalatta Teknik Düzenlemeler karşımıza çıkmaktadır.

Bu duruma göre ithalat Rejim Kararına göre Kamu ahlakı, kamu düzeni veya kamu güvenliği; insan, hayvan ve bitki sağlığının korunması veya sınai ve ticari mülkiyetin korunması amaçlarıyla ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde alınan önlemlerin kapsamı dışındaki malların ithali serbesttir.Serbest dolaşıma girecek eşyanın sahipleri veya onların yerine harekete yetkili olanlar, beyanlarını doğru yapabilmek üzere, gümrük idaresinin yazılı izniyle geçici depolama yerine gelmiş eşyasını, geçici depolama yeri ve gümrük memurlarının gözetimi altında tartıp muayene edebilecekleri gibi, ticari mahiyette olmamak şartıyla numune alabilir ve ekspertiz incelemesi yaptırabilir.

Deniz yoluyla gelen ve geçici depolama yerine konulan eşya için, özet beyan verildiği tarihten itibaren 45 gün, diğer bir yolla gelen eşya ise 20 gün içinde serbest dolaşıma giriş rejimi için beyanda bulunulması zorunludur.Ancak,  beyan  sahibinin  iradesi  dışında  bir  mücbir  sebebin  varlığı  halinde,  süreler,  işlemlerin tamamlanabilmesi  amacıyla  Bakanlıkça  (Gümrükler  Genel  Müdürlüğü)  uzatılabilir.  Bu  şekilde  bir  süre uzatımının yapılabilmesi için, beyan sahibinin iradesi dışında ve kendi ihmal veya kusurundan kaynaklanmayan mücbir sebebin ilgili kurum veya kuruluşlardan alınacak bir belge ile kanıtlanması ve bu mücbir sebep belgesinin yirmi veya kırk beş günlük sürelerin bitiminden önce talebi belirten bir dilekçe ekinde ilgili gümrük müdürlüğüne sunulması gerekir.Antrepolarda bulunan eşya için beyanda bulunma açısından herhangi bir süre sınırı yoktur.45 veya 20 günlük süreler içinde kendilerine gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanım tayini için gerekli işlemlere başlanmamış eşya, herhangi bir adli veya idari takibata konu olmaması halinde gümrük mevzuatının tasfiye edilecek eşyaya ilişkin işlemlere dair hükümleri ve Tasfiye Mevzuatına hükümlerine göre tasfiye edilir.

Bütün diğer gümrük rejimlerinde olduğu gibi, Türkiye Gümrük Bölgesine getirilen eşyanın serbest dolaşıma girişi talebi, yükümlünün gümrük idaresine beyanda bulunması suretiyle yapılmaktadır. Gümrük beyanı; yazılı olarak, sözlü olarak, bilgisayar veri işleme tekniği yoluyla veya eşya sahibinin bu eşyayı bir gümrük rejimine tabi tutma isteğini ifade ettiği herhangi bir tasarruf yoluyla yapılabilir.

Ticari nitelikli eşya ithalatında bu beyan şekillerinden en sık kullanılanı bilgisayar veri işleme tekniği yoluyla beyan şeklidir. Rakamsal bir değer vermek gerekirse her 100 beyandan yaklaşık %99  bilgisayar veri işleme tekniği yoluyla yapılmaktadır. Bilgisayar veri işleme tekniği yoluyla beyan, bugün itibariyle dar anlamda,yazılı beyanın bilge sistem yazılımının kullanıldığı bilgisayar ortamında yapılmasıdır.

Serbest Dolaşıma Giriş işlemlerinin yapılabilmesi için öncelikle eşyanın Tarifesi belirlenir ve ardından İlgili kurum kontrollerine tabi tutularak öncelikle bu aşamanın geçilmesi gerekir.Diğer Kurumların kontrolleri Gümrük Yönetmeliği 181 Maddesine göre üç aşamada yapılması gerekir bunlar; Türkiye Gümrük Bölgesine girişinde veya gümrük beyannamesinin tescil işlemi öncesinde ya da gümrük yükümlülüğünün sona ermesinden sonraki aşamalardan yalnızca birinde ve gümrük idaresinin koordinasyonunda yapılır.

Serbest Dolaşıma giriş yapılacak eşyaların Diğer Kurum Kontrollerinden uygunsuzluk alması durumunda ilgili kurum derhal Gümrük Müdürlüğüne yazı yazılarak eşyanın aşağıdaki işlemlere riayet edilecektir.

Tse Global Muafiyet(Ürün girdisi İşlemleri: Sanayicilerin ürettikleri ürünlerin bünyesinde girdi olarak kullanılmak üzere sanayici veya sanayici adına ithalat yapan tedarikçi tarafından ithal edilen ilgili tebliğ ekinde alan ürünlerden Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından uygun görülenler için anılan Bakanlıkça ya da anılan Bakanlıkça yetkilendirilecek olan kuruluşça üretim girdisi muafiyetine yönelik yazı düzenlenir. Düzenlenen yazının elektronik ortamda TAREKS’e yüklenmesini müteakip ürünün ithal edilebileceğine dair TAREKS referans numarası doğrudan oluşturulur.

Tse Sonucu Olumlu Olması Durumunda: Ürünün ithal edilebileceğine dair TAREKS referans numarasının gümrük beyannamesinin 44 numaralı hanesine firma tarafından kaydedilmesi zorunludur.TAREKS referans numarası verildiği tarihten itibaren 1 yıl süreyle geçerlidir.

Tse Sonuçları Olumsuz olması durumunda; Red: Denetleme Sonucu” ile olumsuz olarak sonuçlandırılan ürünlerin elektronik ortamda TAREKS’e iletilmeleri yeterli görülmeyecek olup; bu şekilde sonuçlandırılan başvurular yalnızca ilgili gümrük idaresine 15.02.01.FR.009 kodlu İTHALAT BAŞVURU UYGUNSUZLUK YAZISI başlıklı doküman formatında yazılı olarak İVEDİLİKLE bekletilmeksizin bildirilir. Bu durumda Firmanın yapması gereken eşyaları transit rejim kapsamında geri göndermesi veya gerekli bilgi ve belgelerle itiraz başvurusu yapması olacaktır.

Tse Sonuçları Olumsuz olması Ce İşareti Elleçleme işlemleri: Elleçleme İzinleri 

Yapılan denetimlerde;

Ürünlere, üretim kontrol safhasının sonunda üretici tarafından iliştirilmesi gereken bilgi, uyarı ve işaretlerin birbirinin görülmesini/okunmasını engellemesi durumunda; söz konusu bilgi, uyarı ve işaretlerin ve/veya bunları içeren etiketlerin/barkotların, üretici tarafından iliştirildiği hususunda şüphe duyulmaması şartıyla, görülebilir olması amacıyla, yerlerinin değiştirilmesi veya yenilerinin iliştirilmesi, 

CE işareti taşımakla birlikte herhangi bir Yeni Yaklaşım Direktifi kapsamına girmediği tespit edilen ürünler için, CE işaretinin herhangi bir yöntemle görünmez hale getirilmesi, 

Onaylanmış Kuruluş Kimlik Numarası gerektirmeyen ürünlerin üzerinde bu numaranın bulunması, 

-Pi (π) işareti taşıması gerekmeyen ürünlerin üzerinde bu işaretin bulunması, 

-Ex (ATEX) işareti taşıması gerekmeyen ürünlerin üzerinde bu işaretin bulunması,

-Enerji verimliliği mevzuatı yönünden yapılan incelemelerde gerekmesi

hâllerinde ithalatçıya ancak; ürüne darbe, çentik vb. teknik müdahaleyi gerektiren düzeltme talepleri hariç olmak kaydıyla ürün ve/veya ambalajlar üzerinde yer alan etiketlerin mevzuatına uygun hale getirebilmesini teminen 60 güne kadar elleçleme kapsamında izin verilebilir. 

Tse sürecine itiraz durumu :Ürünlere ilişkin yapılan ilk test ve deneylerin olumsuz sonuçlanması hâlinde, başvuru olumsuzlukla sonuçlandırılmadan önce firmaya olumsuzluk bildirilir. Ücretleri ödenmek suretiyle Test sonuçlarına itiraz için firmaya verilecek süre 15 (on beş) iş günüdür. Bu süre zarfında firmadan yazılı olarak bir itiraz veya talebin gelmemesi veya itiraz üzerine yapılan işlemlerden de olumsuz sonuç alınması hâlinde başvuru olumsuz olarak sonuçlandırılır.

Serbest Dolaşıma Giriş kapsamında Tarım Ürünleri Tareks Başvuruları: Tarım ve Orman Bakanlığının Kontrolüne Tabi Ürünlerin İthalat Denetimi Tebliğine göre GGBS sisteminde ilgili listelerde yer alan ürünler için eşyanın yurda getirilmeden önce ön bildirim verilmesi gerekir. Ürünlerin ithalatında Uygunluk Yazısı düzenlenmesi için ithalattan önce Tarım ve Orman Bakanlığınca onaylanan Kontrol Belgesi aranır.Kontrol Belgesi alınmasını teminen Kontrol Belgesi formu, fatura veya proforma fatura ile ürünün özelliğine göre Kontrol Belgesi formunda belirtilen ilgili mevzuat uyarınca istenen diğer belgelerle birlikte ithalattan önce Tarım ve Orman Bakanlığına başvurulur.Tarım ve Orman Bakanlığınca matbu formlarda yer alan Uygunluk Yazısı düzenlenir.Ürünün ilgili mevzuata uygun olmadığının tespiti halinde, gerekçeli olarak gerekli matbu  alan Uygunsuzluk Yazısı düzenlenir veya Ticaret Bakanlığınca yürütülen Tek Pencere Sistemi üzerinden uygun değildir bilgisi iletilir.

Tarım kapsamında Muafiyetler

Tarım ve Orman Bakanlığının iznine tâbi olması ve Uygunluk Yazısı düzenlenmesi kaydıyla, Ek-1/A’da yer alan yarış ve gösteri amacıyla belirli bir süre kalmak üzere getirilen, üst düzey mülkî ve askeri erkâna hediye edilen, özel ve resmî hayvanat bahçelerinde sergilenmek amacıyla getirilen ve ülkemize bağış niteliğinde gelen hayvanlar ile üniversitelerin, bilimsel ve diğer araştırma kurumlarının bilimsel araştırmalarda kullanacağı hayvanlar için Kontrol Belgesi düzenlenmez.

Ek-1/A ve Ek-1/B’de yer alan ürünlerin Ülkeye Girişte Veteriner Kontrollerine Tabi Olan Hayvan ve Ürünlere Dair Yönetmelik ile belirlenen hayvan ve ürünler kapsamı dışında olması halinde Gümrük Beyannamesinin 44 nolu hanesine 11794819983716856553986 referans numarası ithalatçı tarafından kaydedilir,

Ek-2’de yer alan ürünlerin gıda ile temas etmeyecek, gıda ve yem sanayii dışında ve/veya karşılarında belirtilen amaçlar dışında kullanılacak olması halinde Gümrük Beyannamesinin 44 nolu hanesine 10617541565699503532523 referans numarası ithalatçı tarafından kaydedilir,

Ek-4’te yer alan ürünlerin hayvan sağlığı amacı dışında kullanılacak olması halinde Gümrük Beyannamesinin 44 nolu hanesine 10746679379456304570062 referans numarası ithalatçı tarafından kaydedilir,

Ek-5’te yer alan ürünlerin veteriner tıbbi ürün ve veteriner tıbbi ürün imalinde kullanılan hammadde sanayiine verilmeyecek olması halinde Gümrük Beyannamesinin 44 nolu hanesine 10655019861881571511690 referans numarası ithalatçı tarafından kaydedilir,

Ek-6’da yer alan hammaddelerin bitki koruma ürünü sanayiine verilmeyecek olması halinde Gümrük Beyannamesinin 44 nolu hanesine 11190652683877198781391 referans numarası ithalatçı tarafından kaydedilir,

Ek-2, Ek-5 ve Ek-6’da yer alan ürünlerin laboratuvar analizinde kullanılacak olması halinde Gümrük Beyannamesinin 44 nolu hanesine 13977662350291883035269 referans numarası ithalatçı tarafından kaydedilir,

Dahilde İşleme Rejimi kapsamında ithal edilmiş olan diğer ürünlerden elde edilen ikincil işlem görmüş ürünlerin Serbest Dolaşıma Giriş Rejimine tâbi tutulması halinde Gümrük Beyannamesinin 44 nolu hanesine 16918166167401431106286 referans numarası ithalatçı tarafından kaydedilir,ve bu durumlarda ön bildirim, Kontrol Belgesi ve/veya Uygunluk Yazısı düzenlenmez.

Diğer Kurum Kontrollerini geçen bir firmanın diğer aşaması ise Eşyanın menşeidir.Eşya eğer üçüncü ülkelerden geliyor ise eşya üzerinde tarifesinde uygulanan tüm ticaret politikası önlemlerini uygulamamız gerekir.Eşyanın Menşe Şehadatnamesi kapsamında Çin’den geldiğini varsayacak olursak öncelikle eşyanın İlave Gümrük Vergisi,Gümrük Vergisi,Eş etkili Diğer önlemlerinin uygulanması gerekecektir.Eşyanın Menşei belirlenirken eşyanın Çin menşeli olması durumunda eşya için uygulanması gereken tarife bazında tüm önlemlerin sırasıyla uygulanması gerekecektir.

Eşyanın serbest dolaşıma giriş kapsamında Bir diğer işlem ise Gümrük kıymetidir.Gümrük Kıymeti eşyanın CIF değeri üzerine eklenerek bulunan yurt dışı diğer giderler harcamaların toplamı olduğunu söyleyebiliriz.Yurt dışı giderlere beyan edilen Royalti lisans ödemeler,Gözetim Farkları, İskonto farkları gibi örnekler verebiliriz.Gümrük kıymeti ulaşılan eşyanın artık vergilendirilme durumuna geldiği anda Bilge sistemi açma üzerinden beyanname tescile gönderilir.Sistemde gelen mesajlara göre tahakkuk aşamaları karşılaştırılır Gümrüğün hesapladığı Vergilerle kendi sistemimizin hesapladığı vergiler kontrol edilir.Sistemde verilen veriler doğru olmasa bile Gümrük mevzuatını sair mevzuatı harmanladığımız zaman gelen veriler birbirleriyle çelişmektedir.Çelişen verilerin doğruluğu o anda tam anlamıyla mükellefe aittir. Gümrük Yönetmeliği sistemden gelen verilerin bağlayıcı olmadığını yol gösterici mahiyette olduğunu bizlere mevzuatımızda anlatmıştır.

Tarife Bakımından Vergi Muafiyetleri

Serbest dolaşıma giriş rejimine tabi tutulacak eşyanın İthalat Rejim kararı Listelerde Sanayi Ürünleri, Tarım Ürünleri için amacına uygun kullanımı olması ve sanayi işleme tesislerinde yeterli işleme kapasitesi olan firmalar için Nihai Kullanım uygulamasına tabi tutulması gerekir. Nihai Kullanım izni için Tek pencere sisteminden Gümrük Müdürlüğüne başvuru yapılması ve ardından gümrük idaresi onayı ile Nihai kullanım izni alınması gerekmektedir. Nihai kullanım izni alındıktan sonra, Gümrük beyannamesi ile Nihai Kullanım izni ilişkilendirilerek Nkul Muafiyet koduyla Sistemdeki vergi farkı kadar Teminata bağlanarak Gümrük Beyannamesi Tescil alınır.Burada dikkat edilmesi gereken husus sadece Gümrük vergisi ve ilave gümrük vergisi teminata bağlanır. Katma değer vergisi ve diğer eş etkili vergiler tahakkuk ettirilerek ödenir.

Askıya Alma Sistemi Vergi Muafiyeti

Gümrük idarelerinde genelde kullanılmayan bir uygulama olan askıya alma sistemi,Avrupa Birliği mevzuatından ithalat rejim kararı 5 sayılı liste kapsamında sanayici firmalara verilen bir uygulamadır.Askıya alma kapsamında bir eşyamızın var olduğunu tespit ettiğimiz durumlarda eşyamızın birebir tanımı uyması, Sanayici olmamız, amaca uygun eşya üretmemiz gerekmektedir.Gümrük Vergisi Askıya alınacak eşyanın öncelikle,Beyanname aşamasında LST81 ve LST82 muafiyet kodlarıyla devam etmemiz gerekmektedir.Gümrük idaresine verilen beyannamenin öncelikle 5 sayılı listede olup olmadığı Sırasıyla Gümrük Labaratuvarı, Üniversite,Diğer Kurumların yapacağı özel labaratuvarlarda tespit edilmektedir.Özel labaratuvarlardan gelen analiz sonucuna göre Gümrük Beyannaesinin 44 nolu hanesine ilgili rapor ve Muayene sistem alanına şerh düşülerek eşyaların serbest dolaşıma girişi sağlanır.Burada dikkat edilmesi gerekn husus Katma değer vergisi ve Özel tüketim vergisine herhangi bir muafiyet getirilmemektedir.

Gümrükte Kullanılan Diğer Muafiyetler

Geri gelen eşya muafiyeti Gk 168 üç yıl içerisinde serbest dolaşıma giren eşyalar için kullanılır.

İlaç1,ilaç 2 muafiyeti ilaç firmalarının üretimde kullandığı ilaç ham maddeleri için Gümrük vergisi muafiyeti söz konusudur.

İlaç 3 muafiyeti İlaç ham, başlangıç maddeleri, ilaç hammaddeleri üretiminde kullanılan maddeler ile yerli üretimi olmayan ve bu niteliği Sağlık Bakanlığınca onaylanacak kontrol belgesi ve proforma faturalarla belirlenen tıbbi müstahzarlar, Sağlık Bakanlığı' nca tasdikli Kontrol Belgesi ve proforma faturaya istinaden Gümrük Vergisi ve Toplu Konut Fonu' ndan muaftır.

Kdv muafiyetleri 3065 sayılı Katma Değer Vergisine göre madde 17 ve 13 kapsamında amacına uygun kullanılan eşyalar için Kdv muafiyeti söz konusudur. Yemler, Kitaplar,Gübreler, Hurdalar bu eşyalara örnek verilebilir.

Yatırım Teşvik muafiyeti YTTS2, Yatırım Teşvik İşlemi (KDV teminata Bağlanır).YTTS3 Yatırım Teşvik (tüm vergilerin Teminata Bağlandığı durumlarda).YTTS4 Yatırım Teşvik (Sadece KDV teminat olarak alınır)

Kaynak Kullanım Destekleme Fonu ödeme şekline göre tahsil edilen bir fondur.KKDFM muafiyet kodu ise bazı Gtip kodları için kabul kredili, vadeli akreditif ve mal mukabili ödeme şekillerine göre ithalatında Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu kesintisi oranı %0 (sıfır) olarak tespit edilmiştir.

Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi Hükümlerinin Uygulanması Bakımından Eşyanın Tarife Pozisyonu, Gümrük Kıymeti ve Menşeinin Doğru Beyan Edilmesinin Önemi

Türkiye’ye ithal edilecek eşyanın, 12’li bazda Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonunun doğru tespit edilmesi ve doğru beyan edilmesi oldukça önemlidir. Keza, eşya uygulanacak ithalat vergileri oranlarının, herhangi bir yasaklık veya kısıntı veya ticaret politikası önlemine tabi olup olmadığının ve tercihli tarife uygulamalarından faydalanıp  faydalanamayacağının  tespiti  tamamen  buna  bağlıdır.  Ayrıca,  eşyanın  beyan  edilen  tarife pozisyonu ile gümrük idaresince tespit edilen tarife pozisyonu arasında %5’i aşan gümrük vergisi farkına neden olacak bir farklılık olması halinde para cezası uygulanmaktadır.

Türkiye’ye ithal edilebilecek eşyanın büyük çoğunluğu (hemen hemen tamamı) advolorem (Kıymet üzerinden vergileme) esasına göre, yani kıymeti üzerinden vergiye tabidir. Bu nedenle, eşyanın gümrük kıymetinin doğru beyan edilmesi, kıymet ihtilaflarının önüne geçilmesi ve kıymet farklılığı nedeniyle uygulanacak para cezasından kaçınılması bakımından önemlidir.

Çoğu ticaret politikası önlemleri ile tercihli tarife uygulamaların önemli bir bölümü eşyanın menşeine bağlıdır. Bu nedenle, eşyanın menşeinin doğru beyan edilmesi ve eşyanın tercihli menşei nedeniyle uygulanan tercihli tarifeden yararlanma isteğine bağlı olarak eşyanın menşeinin tevsikini sağlayacak menşe ispat belgesinin ibrazı oldukça önemlidir.

Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi Çerçevesinde Sahte Menşeli Eşya ve Zarfların Önemi

Gerek üzerlerinde, gerek iç ve dış ambalajlarında üretildiği ülkeden başka bir ülke ürünü olduğunu gösteren veya böyle bir izlenim uyandıran isim ya da simgeler taşıyan eşya sahte menşeli eşyadır.Sahte menşeli eşya ile, Türk menşeli eşyada kullanılmak üzere ve bunların başka ülke menşeli olduğunu gösterecek veya böyle bir izlenim uyandıracak nitelikte, üzerleri yabancı dilde yazılı veya basılı her türlü boş zarf, şerit, etiket, damga ve benzeri eşya ile Türkiye’de düzenlenebilecek belgelerin başka ülkelerde düzenlenmiş gibi gösterebilecek nitelikte, üzerleri imzalı veya imzasız olsun, Türkiye’de yerleşik olmayan yabancı firmalara ait proforma faturalar hariç boş faturaların Türkiye’ye ithaline izin verilmez.

İthalatta Ödeme Şeklinin Önemi

İthalat bedeli vadeli ödeme şekillerinden (mal mukabili, kabul kredili ve vadeli akreditif) birisi ile yapıldığında, ithalatçıların ithalat bedeli üzerinde %6 oranında Kaynak Kullanımını Destekleme Fonunu beyannamenin tescilinden (gümrük yükümlülüğünün başladığı tarihten) önce aracı bankaya yatırmaları ve fon kesintisi yapıldığını Fon Alındı Makbuzu ile gümrük idaresine tevsik etmeleri gerekmektedir. Peşin ödeme şekillerinde, ki ödemenin peşin yapıldığının da gümrük idaresine ispatı gerekir, böyle bir durum söz konusu değildir.

Beyanname Nasıl Tescil Edilir ve Tescilden Sonra Beyannamede Düzeltme

Daha önce de belirtildiği üzere, beyanname, beyana ilişkin bilgilerin BİGE yazılımı aracılığı ile gümrük idaresinin bilgisayar veri tabanına girilmesini müteakip bilgisayar sistemi tarafından otomatik olarak tescil sayısı verilmesiyle beyanname tescil edilmiş olur. Beyannamenin tescil tarihi de BİLGE tarafından tescil sayısı ile birlikte o günün tarihi olarak verilir. Bu şekilde yükümlüsü veya temsilcisi tarafından elektronik ortamda tescil edilen beyannamenin, Gümrük Yönetmeliğinin 16 no.lu ekinde yer alan örneğe uygun Tek İdari Belge üzerine bilgisayar çıktısı alınıp imzalandıktan sonra ekleri ile birlikte idareye teslim edilmesi gerekmektedir. Üzerinde silinti ve kazıntı yapılmış beyannameler kabul edilmez. Tescilden sonra, beyanname üzerinde düzeltme yapılamaz. Ancak, gümrük idaresinin iznine bağlı olarak, eşyanın cins, nev'i ve niteliği ile marka ve numaraları dışında  ağırlığı,  ölçüsü,  adeti  veya  kıymeti  yönlerinden  bir  veya  daha  fazla  bilginin,  yükümlüsü  veya temsilcisinin yazılı talebi veidare amirinin izni ile düzeltilmesi mümkündür.

-Beyan sahibine eşyanın muayene edileceğinin bildirilmesinden,

-Söz konusu bilgilerin yanlış olduğunun tespit edilmesinden,

-Eşyanın tesliminden sonra beyanın kontrolüne ilişkin hükümler saklı kalmak üzere, eşyanın teslim edilmesinden,Sonra beyannamede düzeltme yapılmasına izin verilmez.

Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi İçin Tescil Edilen Beyanname İptali

Serbest dolaşıma giriş rejimi çerçevesinde tescil edilmiş bir gümrük beyannamesinin iptali, beyan sahibinin talebi üzerine ve eşyanın yanlışlıkla serbest dolaşıma giriş rejimine tabi tutulmasına veya beyan edildiği rejime tabi tutulmasının özel nedenlerle artık mümkün olmadığına ilişkin kanıtlayıcı belgelerin ibraz edilmesi halinde mümkündür. Ancak, gümrük idarelerince beyan sahibine eşyanın muayene edileceğinin bildirilmiş olduğu hallerde, muayene sonucu alınmadan beyannamelerin iptaline ilişkin talepler kabul edilmez ve eşyanın tesliminden sonra beyannameler iptal edilmez.

Eşyanın tesliminden sonra beyannamenin iptali ancak, eşyanın kullanılmamış olması halinde ve muayene edilmemiş olması, gümrük idaresince, yapılan işlemlerde hata tespit edilmemiş olması veya beyanname konusu gümrük rejimine tabi tutulmasının mümkün olmadığının yükümlüsünce ispat edilmesi halinde mümkündür.

Serbest Dolaşıma Girecek Eşya Muayenesi

Gümrük idareleri, beyanın doğruluğunu araştırmak üzere; beyanname ile ilgili ve beyannameye ekli belgeleri kontrol edebilir ve beyannamenin içerdiği bilgilerin doğruluğunu araştırmak amacı ile beyan sahibinden diğer belgeleri de vermesini isteyebilir, eşyayı muayene edebilir ve ayrıntılı muayene veya tahlil amacıyla numune alabilirler. Tescilden sonra, yazılı beyanın doğruluğu, muayene memurları tarafından yapılacak fiziki muayene veya belge kontrolü yapmak suretiyle tespit edilir.

Beyanın veri işleme tekniği yoluyla yapılmış olması halinde, BİLGE muayenenin belge kontrolü usulü ile mi yoksa fiziki muayene usulü ile mi ve kim tarafından muayene edileceğini otomatik olarak belirler. BİLGE yazılımı tescil edilmiş her 100 beyannameden yaklaşık 80’ini belge kontrolü ile muayeneye, 20’sini de fiziki muayeneye yönlendirir.

Bu yönlendirme rast gele ve ithalatçı firma, eşyanın niteliği, eşyanın geldiği ülke vb. İle ilgili risk analizi sonuçlarına yapılmaktadır.Beyanın doğruluğunun belge kontrolü yapılmak suretiyle tespiti halinde, muayene memuru beyannamedeki bilgileri ve eklerini inceleyerek, tarife, kıymet, miktar, yasaklayıcı ve kısıtlayıcı önlemler ve duruma göre telafi edici vergi söz konusu ise, buna ilişkin belge kontrollerini yapacaktır.Fiziki muayene eşyanın, dıştan muayenesi, sondaj usulü ile muayenesi, kısmen muayenesi ve tam tespit usulü ile muayenesi yöntemlerinden birisi ile yapılabilir.

Eşyanın hangi usulde fiziki muayeneye tabi tutulacağı muayene memurunca belirlenir. Muayene memurları, ithalat vergilerini tahakkuk ettirmek veya muaflık hükümlerini uygulamak veya Dış Ticaret Rejimi ve Türk Parasının Kıymetini Koruma Kararları ile Gümrük Kanunu ve diğer kanunların hükümleri bakımından yapılacak işlemleri belirlemek amacıyla, kapların cins, nev'i, marka, numara ve adetlerini, eşyanın vergiye esas olan ağırlık ve diğer ölçüleri ile cins, nev'i, nitelik, menşe ve kıymetinin tespitini kapsayacak şekilde eşyayı muayene ederler.

Beyanname kapsamı eşyanın muayene edilmesi halinde, muayene sonuçları, muayene edilmemesi halinde ise, beyannamede yer alan bilgiler, eşyanın tabi olduğu gümrük rejimi hükümlerinin uygulanmasında esas alınır.

Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi Çerçevesinde Eşyanın Teslimi

Serbest dolaşıma girecek eşyanın teslimi, eşya için uygulanması gereken ticaret politikası önlemleri var ise bu önlemlerin uygulanmasına ve kanunen ödenmesi gereken vergilerin ve diğer mali yükümlülüklerin yerine getirilmesi şartına bağlıdır.

Geçici olarak yurt dışına ihraç edilen eşya ve geri gelen eşya tekrar serbest dolaşıma Girişi

Aynen ihraç edildiği durumda olması hali hariç, hariçte işleme rejimi çerçevesinde Türkiye Gümrük Bölgesinden ihraç edilen eşya ve ihracı, bir dış ticaret önlemine konu olan eşya dışında, serbest dolaşımda bulunan eşya, Türkiye Gümrük Bölgesinden ihraç edildikten sonra üç yıl içinde yeniden serbest dolaşıma girmesi  halinde  ve  beyan  sahibinin  talebi  üzerine,  ithalat  vergilerinden  muaf  tutulur.  Üç  yıllık  süre, beklenmeyen haller veya mücbir sebeplerle uzatılabilir.Geri gelen eşyanın, Türkiye Gümrük Bölgesinden ihraç edilmeden önce, nihai kullanımı nedeniyle indirimli veya sıfır vergi oranındanyararlanarak serbest dolaşıma girmiş olduğu hallerde, eşyanın aynı amaca yönelik olarak tekrar serbest dolaşıma sokulmak istenmesi durumunda, bu eşyaya indirimli veya sıfır vergi oranı uygulanır. İthal amacının aynı olmaması halinde, söz konusu eşyaya uygulanacak ithalat vergileri tutarı, serbest dolaşıma ilk girişi sırasında alınmış tutar kadar indirilir.

Ancak, serbest dolaşıma ilk girişi sırasında alınmış tutarın geri gelen eşyanın yeniden serbest dolaşıma girişi sırasında alınacak tutardan daha fazla olması halinde hiçbir iade yapılmaz.ATA karnesiyle Türkiye Gümrük Bölgesi dışına geçici ihraç edildikten sonra yeniden ithal edilen serbest dolaşımda bulunan eşyanın serbest dolaşıma girişi, işlemleri aynı ATA karnesiyle yapılması kaydıyla mümkündür.

 

Serbest dolaşıma giriş işlemleri hangi süreler içerisinde tamamlanmalıdır?

Geçici depolama yerinde bulunan ve serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamında beyanda bulunulan eşyanın gümrük  işlemleri,  deniz  yoluyla  gelenler  için  45  gün,  diğer  yollarla  gelenler  için  ise  20  gün  içinde tamamlanmalıdır. Gümrük antrepolarında bulunan eşya için, serbest dolaşıma giriş rejimine ilişkin beyanname verilmesi halinde, gümrük işlemlerinin beyannamenin tescil tarihinden itibaren otuz gün içinde bitirilmesi gerekir.

 

Serbest Dolaşıma Giriş rejimi Çözümleri

Serbest Dolaşıma giriş rejimine tabi tutulacak bir eşyanın öncelikle Gtip pozisyonu tespit edilmeli, ardından diğer kurumlardan uygunluk, kontrol belgesi alınmalıdır.

Serbest Dolaşıma giriş yapılırken eşyanın ambarda beklememesi için taşıt üstü araç değiştirmeden ithalat yapabilme imkanını kullanmalıyız.

Eşyalarımızın taşıt üstü uygulamasına tabi tutabilmemiz için izin alınması gerekeceği için Onaylanmış Kişi ve YYS belgesi ile firmamızı bu sürece hazırlamamız gerekir.

Serbest dolaşıma Giriş rejimi kapsamında üretim yapan bir firma olduğumuzu düşünürsek askıya alma ve nihai kullanıma tabi sisteminden yararlanmamız gümrük vergisi tahsilatı yoluna gidilmemesi yerinde olacaktır.

İhtisas Uygulamasına tabi bir eşyamız var ise mutlaka eşyalarımızı ihtisas gümrüğüne tabi tutmamız gerekir.

Eksik belge veya vergilendirmeyi doğrudan etkileyen bir sistem için Götürü teminat alınması her zaman yerinde olacaktır.

Labaratuvar tahliline tabi bir eşyamız için emsal raporları daima gümrük beyannamesine yazmamız gerekir.

Serbest dolaşıma Giriş aşamasında oluşan gümrük vergilerini mahsup yoluyla tahsil yoluna gidilmesi tasarruf işlemlerinizi kolaylaştıracaktır.

Yetkilendirilmiş Yükümlü veya Onaylanmış Kişi statü belgesi alınması serbest dolaşıma giren beyannameler için her zaman kolaylık oluşturacaktır.

Serbest dolaşıma giriş aşamasında A.tr Dolaşım belgesi varsa mutlaka Tse ve diğer kurumlara beyan edilmesi gerekir keza muafiyet burada devreye girmektedir.

Serbest dolaşım kapsamında Ce, tse kapsamında ürün girdisi muafiyeti alınarak diğer kurum kontrollerden global bir muafiyet sağlanabilir.