Y Ü K L E N İ Y O R

AKARYAKIT HAM PETROL İTHALATI

AKARYAKIT HAM PETROL İTHALATI
2 Ocak 2022

AKARYAKIT HAM PETROL İTHALATI

AKARYAKIT HAM PETROL İTHALATI

Ham petrol, akaryakıt ve ihrakiye sayılan akaryakıt ithalatı aşağıda sayılanlarca yapılır:

a) Ham petrol; rafinerici veya dağıtıcı veya ihrakiye teslimi lisansı sahipleri ile düşük gravite yerli üretim ham petrol ile karıştırılacak miktarda ham petrol karıştırmak kaydı ile Türkiye'de ham petrol üretimi yapan üreticiler,

b) Akaryakıt; rafinerici ile lisansında işlenmiş olmak ve kuruma bayi bilgileriyle birlikte verilen pazarlama projeksiyonları ile uyumlu olduğunu bildirmek kaydıyla, dağıtıcı lisansı sahipleri,

c)İhrakiye sayılan akaryakıt; rafinerici ile lisansında işlenmiş olmak ve ihrakiye pazarlama projeksiyonları ile uyumlu olduğunu bildirmek kaydıyla dağıtıcı ve ihrakiye teslimi lisansı sahipleri,

Akaryakıt ve Kumanya ile İlgili Hükümler

Petrol Piyasası Kanununun 2 nci maddesinde tanımlanan ham petrol ve akaryakıtın serbest dolaşıma giriş işlemlerini gerçekleştirilebilmesi için ihtisas kapsamında bir gümrük idaresine getirilmesi gerekmektedir.

Ham petrol ve akaryakıt ihtisas gümrüğü uygulaması

Formun Üstü

Ham petrol ve akaryakıtın serbest dolaşıma giriş işlemleri sadece aşağıda belirtilen gümrük müdürlüklerinden yapılır.

İhtisas Gümrüğü istinası Ticarete konu edilmemek kaydıyla getirilen 50 litreye kadar (50 litre dâhil) ham petrol ve akaryakıt, ihtisas uygulamasına tabi değildir.

Formun Altı

Sıra No

Yetkili Gümrük Müdürlüğü

Formun Üstü

1Formun Altı

Alanya Gümrük Müdürlüğü

2

Aliağa Gümrük Müdürlüğü

3

Antalya Gümrük Müdürlüğü

4

Beylikdüzü Akaryakıt Gümrük Müdürlüğü

5

Botaş Gümrük Müdürlüğü

6

Derince Gümrük Müdürlüğü

7

Gemlik Gümrük Müdürlüğü

8

Giresun Gümrük Müdürlüğü

9

Hopa Gümrük Müdürlüğü

10

İsdemir Gümrük Müdürlüğü

11

İskenderun Gümrük Müdürlüğü

12

Körfez Petrokimya Gümrük Müdürlüğü

13

Mersin Akaryakıt Gümrük Müdürlüğü

14

Samsun Gümrük Müdürlüğü

15

Tekirdağ Gümrük Müdürlüğü

16

Trabzon Gümrük Müdürlüğü

 

Ulusal Markerin Eklenmesi

Ulusal marker, yurt içinde pazarlanacak akaryakıta, rafineri çıkışında, gümrük girişinde, sanayide yan ürün olarak veya diğer şekillerde üretilen veya tasfiye edilmiş kaçak akaryakıttan teknik düzenlemelere uygun olan akaryakıta veya benzin türlerine harmanlanacak etanole ticari faaliyete konu edilmeden önce, ilgili lisans sahibi tüzel kişiler tarafından Kurumca belirlenecek şart ve özellikte ve bağımsız gözetim firması nezaretinde eklenir. Gümrük girişinde ulusal marker ekleme işlemi, ancak ithalat işlemlerini tamamlayan ilgili lisans sahibi tarafından gerçekleştirilebilir. Ancak ithalatın gerçekleşmesine rağmen, lisansın iptal edilmesi veya sona ermesi nedeniyle ulusal markerin eklenemediği durumlarda ulusal marker başvurusu yapılması halinde konu Kurul tarafından değerlendirilir.

Mücbir sebep sayılan haller ile bağımsız gözetim firmasınca düzenlenecek tutanak ile tespit edilmiş olması ve ilgili lisans sahibi tarafından gerekli dikkatin gösterilmiş ve önlemlerin alınmış olması kaydıyla, tesislerinde kurulu enjeksiyon donanımlarında ulusal marker ekleme işlemi esnasında meydana gelen teknik arızalar sonucu oluşan ve geri kazanımı mümkün olmayan ulusal marker kayıpları hariç olmak üzere, teslim edilen ulusal markerin çalınması, kaybolması ve/veya ziyan olması halinde; ilgili lisans sahibi çalınan, kaybolan ve/veya ziyan olan ulusal marker bedelini Kurum hesabına yatırır. Ulusal marker bedelinin Kurum hesabına yatırıldığına dair belge Kuruma ibraz edilmeden ilgili lisans sahibine yeniden ulusal marker verilmez.

İlgili lisans sahibi çalınan, kaybolan ve/veya ziyan olan ulusal marker bedelini, Kurum tarafından yapılacak bildirimi takip eden 7 iş günü içerisinde Kurum hesabına yatırır. Ulusal marker bedelini 7 iş günü içerisinde Kurum hesabına yatırmayan veya yatırdığına dair belgeyi Kuruma ibraz etmeyen ilgili lisans sahibinin teminat mektubunun ulusal marker bedeli kadarı nakde çevrilir. İlgili lisans sahibinin birden fazla teminat mektubunun Kurum nezdinde bulunması halinde ulusal marker bedelini karşılamaya yeten en eski tarihli teminat mektubu nakde çevrilir. Nakde çevrilen teminat mektubu tutarının, ulusal marker bedelini karşılamaması halinde, ilgili lisans sahibi tarafından ulusal marker bedelinin geri kalan kısmının Kurum hesabına yatırılması için 3 iş günü süre verilir. Bedelin ilgili lisans sahibi tarafından ödenmemesi halinde 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.

İlgili lisans sahibi tüzel kişiler Kurumu bilgilendirmek, ilgili ve diğer mevzuata uygun olmak kaydıyla akaryakıta kendi markerlerini ekleyebilir. Ancak, bu tür markerin ulusal marker ile etkileşime girmeyecek özellikte olması zorunludur.

Gümrüklerde Yapılan İşlemler

Denizyoluyla gelen dökme akaryakıtın antrepo veya depoya alınması ve denizyoluyla yurt dışı edilmesinde sayaç sistemi kullanılır. Diğer yollarla gelen veya kaplarla taşınan akaryakıt, sayaç sistemi kullanılmaksızın tank ölçüm sistemi, tartım fişi veya yükleme belgesi/konşimentodaki miktarlara göre antrepoya alınır veya çıkartılır.

Aynı tesis içerisinde bulunan antrepo ve depolar için akaryakıt girişinde veya çıkışında tek sayaç kullanılabilir. Bu tesislerde antrepo tankları ile diğer depolar arasında doğrudan bağlantı olmaması ve eşyanın tahmil-tahliye işlemi sırasında kollektör üzerinde kullanılmayan boru hatlarının güvenlik mührü ile mühürlenmesi gerekir. Teknik emniyet yönüyle LPG tankları arasında bağlantı olabilir.

Boru hattının birden fazla şirket tarafından kullanıldığı durumlarda, boru hattı taşıma lisansına haiz boru hattı işleticisince kurulacak sayaç sistemi ortak kullanılabilir. LPG’nin gemiden tahliyesi tamamlanmadan aynı gümrük idaresinden işlem gerçekleştiren farklı firmaların işleticisi olduğu tesislere alınması, gümrük idaresinin izin vermesi kaydı ile mümkündür.

Yukarıda belirtilen durumların yanı sıra, ihtiyaç olması halinde serbest dolaşımda bulunan akaryakıtın tahmil-tahliyesinde sayaç sistemi kullanılabilir.

Boru hattından geçen ürün miktarına ilişkin sayaç verisi, ürünün yoğunluk verisi, ürünün sıcaklık verisi otomatik olarak sayaç otomasyon sistemine iletilir ve sayaç otomasyon yazılımındaki hesaplamalara göre sayaçtan geçen ürün miktarı elde edilir. Elde edilen ürün miktarına ilişkin bilgi hem sayaç göstergesinde hem de otomasyon sisteminde görünür. Yoğunluk verisinin sistemce otomatik belirlenemediği durumlarda gemi tahlil raporundaki değer yoğunluk verisi olarak alınabilir.

Sayaç sistemi kesintisiz güç kaynağına bağlı olarak çalışır ve gümrük idaresince otomasyon sistemi üzerinden izlenir.

Gümrük idaresince izlenecek ekranda gemi adı, sayaç seri no, konşimento sayı/tarihi ve konşimentodaki eşya miktarı (air density- 15 °C), özet beyan sayı/tarihi, beyanname sayı/tarihi, ürün adı, ürünün sıcaklığı ve yoğunluğu, akış hızı (kütlesel ve hacimsel), ürün miktarı (toplam kütle-hacim ve net kütle-hacim), tarih/saat (başlama/bitiş), sayacın durumu (tahmil-tahliye işlemi olmadığında sarı renk; işlem esnasında lacivert renk gibi ya da işlemin yapılıp yapılmadığı sayaç sembolü üzerinde oluşan anlık akış değerinin giriş ve çıkış yönüne ve miktarına göre anlaşılması), sahil tankındaki akaryakıt miktarı [hem rakamsal hem de grafiksel görüntü (tanka eşya alınırken sarı renk; tanktan eşya çıkarken lacivert renk; tanktaki eşyada hareketi olmadığı zamanlarda yeşil renk gibi)] bulunmalıdır. Bu bilgilere, sayaç ile elektronik tank ölçüm sistemlerine aynı ekranda kullanıcı tarafından seçilip bilgilere ulaşılmalıdır. Akaryakıtın birden fazla tanka tahmil-tahliye işlemi olması halinde her bir tanka ilişkin bilginin ekranda görülebilir olması gerekir.

Sayaç sistemi ile sahil tanklarında bulunan ölçüm sistemlerinin birbiri ile entegre çalışması veya gümrük idaresince tek bağlantı yapılarak aynı ekrandan veya farklı ekranlarda verilere erişilebilir olması gerekir.Boru hatları ile sayaçların bağlantı noktaları güvenlik mührü ile mühürlenir.

Sayaç sisteminin çalışmadığı durumlar

Akaryakıtın tahmil-tahliye işlemi sırasında veya öncesinde sayaç sisteminde bir arıza veya kesinti olması durumunda tahmil-tahliye işlemi gerekli emniyet önlemleri alınarak derhal sona erdirilir ve sayaç ölçüm sonucu gümrük idaresince kayıt altına alınır. Gemi tankı, sahil tankı ve sayaçtan okunmuş olan miktar tespiti sonrasında gümrük personeli gözetiminde tahmil-tahliye işlemlerine devam edilmesine izin verilir. Ancak mesai saatleri dışında veya resmi tatil günlerinde bu durumun gerçekleşmesi halinde bahse konu tespitler tutanağa bağlanarak gümrük personeli gözetiminde tahmil-tahliye işlemlerine devam edilir ve yapılan işlemler takip eden ilk iş günü gümrük idaresine bildirilir.

Tahmil-tahliyesi yapılan tankın ölçümü yapılarak tanktaki ürün miktarı tespit edilir. Nihai miktar sayaç ölçümü ve ilgili tankların ölçümlerine göre belirlenir. Antrepodan gemiye yapılan tahmil-tahliye işlemlerinde LPG için gemi tankı ve sayaç, diğer akaryakıt ürünleri için gemi tankı, sahil tankı ve sayaçtan okunan miktara göre ürün miktarı tespit edilir. İlgili gemi tankı veya antrepo veya akaryakıt sahil tankı ölçümleri gümrük memuru gözetiminde uluslararası kabul görmüş bağımsız gözetim firmaları tarafından yapılır.

Sayaç Sisteminde Özel durumlar

Gümrük idaresinden izin alınmaksızın sayaç sistemi ile bağlantılarda herhangi bir değişiklik veya düzenleme işlemi yapılamaz.Boru hattının, sayacın bulunduğu yerden önceki kısmında yer alan LPG basınç değişikliğinden dolayı faz değiştirmesi durumuna ilişkin aşağıdaki yöntemler kullanılabilir:

Boru hattı üzerine kurulacak by-pass hattı ile sıkışan LPG’nin tahliye edilmesine ilişkin sistem kurulabilir. Bu amaçla kurulan otomatik sistemde boru hattındaki LPG basıncı belirlenen limit değerine ulaşınca by-pass hattı açılarak LPG’nin tahmil-tahliye işlemi yapılır, basınç belirlenen değerin altına düştüğünde by-pass hattı kapanır.

Boru hattındaki LPG basıncının yükselmesi halinde basıncı düşürecek şekilde sayaç sistemi üzerinden sahil tankına veya sayaç sistemi sonrasındaki boru hattına gaz hareketine izin verilebilir. Mevcut sayaç düzeneğinin kapasitesi genleşen gazın ölçümü için uygun değil ise, sayaç sistemine paralel daha düşük kapasiteli başka bir sayaç ölçüm sistemi kurulabilir. Gaz basıncının yükselmesi durumunda basıncı düşürecek şekilde bu düşük kapasiteli sayaç sistemi üzerinden sahil tankına veya sayaç sonrasındaki boru hattına doğru gaz hareketine izin verilebilir.

Boru hattındaki LPG basıncının yükselmesi halinde, LPG basıncının sayaç öncesinde kurulacak yeterli hacimli bir tanka tahliye edilmesine gümrük idaresince izin verilebilir. Yeterli hacimli tankın seviyesinin yükselmesi durumunda tankın çıkışına kurulacak bir pompa ve sayaç düzeneği ile tank içindeki ürünün sahil tankına veya sayaç sonrasındaki boru hattına doğru gaz hareketine izin verilebilir.

Boru hattında sıkışan gazın basıncını düşürmek üzere yukarıdaki yöntemlerin kullanılamadığı zorunlu hallerde sayaç öncesinde gaz yakılabilir veya havaya salınabilir.Boru hattından tahmil-tahliye olmadığı durumlarda, boru hattı ile sahil tankları arasındaki ürünün faz değiştirmesi sonucunda oluşan akışkan hareketler nedeniyle sayacın ölçtüğü veriler, ilgili firma tarafından gümrük idaresine bildirilmesi halinde, dikkate alınmaz.

Depoya alınacak akaryakıta ilişkin işlemler Gümrük Yönetmeliğinin 196 ncı maddesi hükümlerine göre gerçekleştirilir.

Denizyoluyla gelen akaryakıtın, akaryakıt antrepo veya deposuna alınmasından sonra tahlil sonucu, suyun dreyni gibi nedenlerle eşya miktarında değişiklik olması halinde Gümrük Yönetmeliği hükümlerine göre beyannamede düzeltme yapılır.

Yurtdışı edilecek eşya hariç olmak üzere, antrepo rejimine tabi tutulmaksızın doğrudan başka bir gümrük rejimine tabi tutulacak akaryakıt ile depolara alınacak LPG, depo işleticisi veya sahibine kullanılmadan muhafaza edilmek üzere teslim edilir. Depo işleticisi, akaryakıtın gümrük gözetimi altında bulunmasını ve iyi muhafaza edilmesini sağlamak zorundadır.

Depo işleticisi ve/veya eşya sahibi, depoya alınan eşyanın tespit edilen miktarı üzerinden, eşya değiştirilmesinden gümrük idaresine karşı mali bakımdan sorumludur. Bu sorumluluk, eşyanın gümrük idaresince tespit olunan veya belgelerinde ve beyannamesinde yazılı miktarına ve cinsine göre Gümrük Yönetmeliği ekinde belirlenen fire oranları içinde kalmaması durumunda bunlara ait gümrükçe tahsil edilen vergi ve cezaların ödenmesini kapsar.

Depo işleticisi tarafından her bir özet beyan-konşimento ve/veya beyanname kapsamı akaryakıtın ayrı ayrı tanklara alınması esastır. Aynı tanka birden fazla konşimento ve/veya beyanname kapsamı akaryakıtın alınmak istenmesi halinde tanktaki mevcut akaryakıt miktarı ve akaryakıtın özellikleri gümrük idaresine bildirilir. Gümrük idaresince, kısmen dolu olan bir tanka yeni akaryakıt konulmasına, yeni gelen akaryakıtın önceki akaryakıt ile aynı cins ve nev’iden ve aynı vergi oranına tabi olması durumunda izin verilir ve tahliyeye başlanmadan önce tanktaki akaryakıt miktarı tespit edilir. Tanktaki akaryakıt miktarı tespit edilmeden tanka akaryakıt alınmaz.

Akaryakıt tanka alındıktan sonra tank boru bağlantıları güvenlikli gümrük mührü ile mühürlenir. Gümrük işlemleri tamamlanana kadar güvenlik mühürleri çıkarılmaz.Depo işleticilerinin sorumlulukları açısından antrepo işleticilerinin gümrük idaresine karşı sorumluluklarına ilişkin hükümler uygulanır.Sayaç sistemlerinin bulunduğu alanların gümrük idaresince kamera ile anlık olarak izlenebilmesi gerekir.Depoda bulunan tankların ölçümünün, uygun cihazlarla yapılması esastır. Depo işleticileri, ölçümde kullanılan cihaz ve bilgisayarların nitelik ve sıhhatlerini kontrol ettirmek, gümrük idaresinin talebi halinde ölçüme ilişkin ve stok mevcudunu gösterir listeleri gümrüğe ibraz etmek zorundadır. Uygulanacak bu teknikler herhangi bir zamanda eşyanın mevcudunun tespitine imkân vermelidir.

Gümrük Yönetmeliğinin 542 nci maddesinin birinci fıkrası uyarınca deniz yoluyla Türkiye Gümrük Bölgesine getirilen akaryakıtın doğrudan serbest dolaşıma girişinde veya antrepo rejimi dışında bir gümrük rejimine tabi tutulmasına ilişkin talepler gümrük idaresince karşılanır. Bu kapsamda işlem yapılması istenen akaryakıtın miktar tespitinde sayaç sistemi kullanılması zorunludur. Numune alınmasına ilişkin işlemlerin 9 uncu madde uyarınca yapılması esastır.

LPG dışındaki akaryakıtın, antrepo rejimine tabi tutulmaksızın doğrudan başka bir gümrük rejimine tabi tutulabilmesi için, eşyanın gümrük işlemleri tamamlanana kadar antrepo açma ve işletme izni bulunan tesislerdeki tanklara konulması esastır.

 

I. Antrepoya Akaryakıt Giriş ve Çıkışı

1) Antrepoya akaryakıt girişinde;

a. Beyan edilen miktar ile sayaç ölçümü arasında oluşan miktar farklılığının, Gümrük Yönetmeliği Ek 11’de belirlenen oranlar içerisinde kalması halinde, sayaçtan ölçülen miktara göre antrepo beyannamesinde düzeltme yapılacaktır.

b. Beyan edilen miktar ile sayaç ölçümü arasında oluşan miktar farklılığının, Gümrük Yönetmeliği Ek 11’de belirlenen oranları aşması halinde ise, antrepo tankında yapılacak/yaptırılacak ölçüme göre antrepo beyannamesinde düzeltme yapılacaktır.

 

2) Antrepodan akaryakıt çıkışında;

a. Antrepodan çıkışı yapılan akaryakıt ithalat işlemine konu ise, antrepo tankı çıkışında sayaç uygulaması zorunlu değildir. Söz konusu akaryakıt için verilen serbest dolaşıma giriş beyannamesinde tank ölçümü esas alınarak işlem yapılacaktır.

b. Antrepodan çıkışı yapılan ve serbest dolaşımda olmayan akaryakıt, transit veya ihrakiye teslimine konu ise, antrepo tankı çıkışında, çıkış sayaç ölçümü esas alınarak işlem yapılacaktır.

3) Aynı tesis içerisinde bulunan antrepolar için tek sayaç kurulmuş olması halinde, akaryakıt girişinde veya çıkışında tek sayaç kullanılabilecektir. Birden fazla sayaç kurulmasına izin verilen tesislerde de, tahliyenin hızlandırılması amacıyla, aynı gemi ile gelen akaryakıt birden fazla sayaç kullanılarak antrepoya alınabilecektir. Ayrıca, ihrakiye ve transit işlemlerinde de birden fazla sayaç kullanılarak antrepodan akaryakıt çıkarılabilecektir. Bu durumlarda gümrük idaresince gerekli tedbirler alınacaktır.

 

Antrepo Beyannamesine İlişkin İşlemler

Antrepoya konulan akaryakıtın serbest dolaşıma giriş işlemlerinde; antrepo tankında fiilen bulunan akaryakıt miktarının (tank ölçümü), antrepo beyannamesindeki akaryakıt miktarından az veya fazla olması durumunda, serbest dolaşıma girişe ilişkin gümrük işlemleri antrepo tankındaki fiili miktara göre sonuçlandırılacaktır. Tank ölçümleri ile antrepo beyannamesi arasında oluşacak farklarda aşağıda belirtildiği şekilde işlem yapılacaktır:

Tankta fiilen bulunan akaryakıt miktarının antrepo beyannamesindeki miktara göre eksik olması durumunda; antrepo beyannamesi sistem tarafından otomatik olarak kapanmış statüye gelmeyeceğinden, miktar farkının Tebliğ’in 9 uncu maddesinin 7 nci fıkrasında sayılan koşullardan ve/veya Gümrük Yönetmeliği Ek 11’deki listede antrepo için belirlenen oranlardan kaynaklandığının tespiti halinde, antrepo beyannamesi kapatma işlemi tutanak ile sonuçlandırılacaktır.

Tankta fiilen bulunan akaryakıt miktarının antrepo beyannamesindeki miktara göre fazla olması durumunda; miktar farkının Tebliğ’in 9 uncu maddesinin 7 nci fıkrasında sayılan koşullardan ve/veya Gümrük Yönetmeliği Ek 11’deki listede antrepo için belirlenen oranlardan kaynaklandığının tespiti halinde, tankta fiilen bulunan akaryakıt için antrepo beyannamesinde düzeltme yapılması veya ek antrepo beyannamesi verilmesi suretiyle işlem sonuçlandırılacaktır. Bir antrepo beyannamesi kapsamı akaryakıtın birden fazla serbest dolaşıma giriş beyannamesi ile ithal edilmesi durumunda; her bir beyanname bazında değil,

son beyanname dikkate alınarak gerekli düzeltme işlemleri yapılacaktır. Buna ilişkin işlemler gümrük idaresince gerekli tedbirler alınarak gecikmeksizin gerçekleştirilecektir.

 

Transit ve İhrakiye Teslimleri

Antrepodan transit akaryakıt çıkışı ile ihrakiye teslimi durumlarında aşağıda belirtildiği şekilde işlem yapılacaktır:

a. Akaryakıt antreposundan aynı barca birden fazla beyanname ile transit veya ihrakiye teslimi kapsamında akaryakıt yüklemesi yapılacağı durumlarda; her bir beyanname ayrı ayrı sayaç raporuna bağlanmayacak, barç yüklemesinin bitirilmesini müteakip tek sayaç raporu alınarak işlemler tamamlanacaktır.

b. Antrepoda bulunan akaryakıtın barca yükleme işlemi, transit beyannamesinin idare tarafından kabul edilmesini müteakip başlatılacaktır. Barç yüklemesi bitirildikten sonra alınan tek sayaç raporu sonucunda ortaya çıkan miktar farklılığının, Gümrük Yönetmeliği Ek 11’de belirlenen oranları ve/veya sayacın doğruluk hassasiyet oranını (binde 5) aşması halinde; transit beyannamesinin hareket gümrük idaresi muayene kontrol işlemleri transit beyannamesinde brüt ve net ağırlık alanlarında düzeltme yapılarak gerçekleştirilecektir. Transit beyannamesinde yer alan antrepo beyannamesi açma kayıtlarında yapılacak düzeltme işlemleri ise, akaryakıt teslimi yapıldıktan sonra 10 iş günü içerisinde Risk Yönetimi ve Kontrol Genel Müdürlüğünün 2017/9 sayılı Genelgesi çerçevesinde sonuçlandırılacaktır.

c. Antrepo beyannamesi ile bu beyannameye bağlı olarak yapılacak transit ve ihrakiye teslim işlemlerinde; antrepo beyannamesi ile akaryakıt antrepo tankında tespit edilecek miktar arasında eksiklik veya fazlalık olması durumunda, bu farklılığın Tebliğ’in 9 uncu maddesinin 7 nci fıkrasında sayılan koşullardan ve/veya Gümrük Yönetmeliği Ek 11’de belirlenen oranlardan kaynaklandığının tespiti halinde, duruma göre antrepo beyannamesinde düzeltme yapılması, ek antrepo beyannamesi verilmesi veya tutanakla kapatılması suretiyle işlem sonuçlandırılabilecektir.

 

LPG’nin Serbest Dolaşıma Giriş İşlemleri

11.07.2002 tarihli ve 24812 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Gümrük Genel Tebliği (Gümrük İşlemleri) (Seri No: 16) hükümlerine göre, LPG’nin tam beyanlı yaygın basitleştirilmiş usule tabi tutularak serbest dolaşıma girişinde beyan edilen miktar ile sayaç ölçümü arasında miktar farklılığı oluşması halinde, aşağıda belirtildiği şekilde işlem yapılacaktır:

a. Beyan edilen miktar ile sayaç ölçümü arasında oluşan miktar farklılığının, Gümrük Yönetmeliği Ek 11’de belirlenen oranlar içerisinde kalması halinde, sayaçtan ölçülen miktara göre serbest dolaşıma giriş beyannamesinde düzeltme yapılacaktır.

b. Beyan edilen miktar ile sayaç ölçümü arasında oluşan miktar farklılığının, Gümrük Yönetmeliği Ek 11’de belirlenen oranları aşması halinde ise, gümrük idaresi personelinin gözetiminde gözetim firmalarınca tahliye öncesinde yapılan gemi ölçüm miktarına göre serbest dolaşıma giriş beyannamesinde düzeltme yapılacaktır.

 

V. Ceza ve/veya Tasfiye İşlemi Uygulanmayacak Durumlar

Akaryakıt antreposunda gümrük ve ticaret müfettişlerince veya gümrük idaresince farklı zamanlarda yapılacak ölçümlerde ya da yukarıda yer alan II., III. ve IV. Bölümler kapsamında yapılan ölçümlerde tespit edilen fiili akaryakıt miktarının, (II. ve III. bölümler için antrepo beyannamesindeki, IV. bölüm için ise serbest dolaşıma giriş beyannamesindeki miktara göre) eksik veya fazla olduğu durumlarda; sayaç raporları, gözetim firmalarınca yapılacak ölçümler ve elektronik ölçümlerden (tank ölçümleri) elde edilen veriler de göz önünde bulundurularak, Tebliğ’in 9 uncu maddesinin 7 nci fıkrasında belirtilen koşulların gerçekleşmesi ve/veya ölçüm farklılığının Gümrük Yönetmeliği Ek 11’de belirlenen oranlar içinde kalması halinde ceza veya tasfiye işlemi uygulanmayacaktır.

 

Gümrük Vergilendirme Durumları

I sayılı liste kapsamındaki eşyalar için Ötv ‘ye Tabi olmasına rağmen ithali ÖTV’ye tabi değil. Özetle gümrükte ÖTV ödenmiyor.Vergi, ithal edilen malların yurt içinde satışı veya kullanımında doğuyor. Ama yurt içinde ödenecek ÖTV tutarı kadar gümrükte teminat vermemize bağlıdır. Burada durum ikiye ayrılarak Banka teminat mektuplarının (I) sayılı listenin (A) cetvelinde yer alan mallar için Gümrük ve Ticaret Bakanlığı adına, (B) cetvelindeki mallar için mükellefin ÖTV yönünden bağlı olduğu vergi dairesi müdürlüğü adına düzenlenmiş olması zorunludur.Burada devreye Gümrükte EK11 belgeleri devreye girerek (I) sayılı listenin (A) ve (B) cetvelindeki mallar ile teminat bilgileri için Tebliğ ekinde (EK: 11) olarak yer alan “İthal Edilen Özel Tüketim Vergisi Kanunu Eki (I) Sayılı Listedeki Mallar ile Teminata Ait Bilgi Formu” kullanılır. (EK: 11) bilgi formu (I) sayılı listenin (A) ve (B) cetvelindeki mallar için gümrük idaresince ayrı ayrı oluşturulur.

(A) Cetvelinde Yer Alan Mallar İçin Oluşturulan (EK:11) Bilgi Formunun Gönderilmesi

(I) sayılı listenin (A) cetvelinde yer alan mallar için gümrük idaresince oluşturulan (EK: 11) bilgi formu, ithalat işlemi tamamlanmadan elektronik ortamda Gelir İdaresi Başkanlığı’nın (GİB) sistemine aktarılır. Gönderilen bu formda değişiklik olması durumunda değişiklikleri içeren yeni (EK:11) bilgi formu da ayrıca GİB sistemine aktarılır.

 

(B) Cetvelinde Yer Alan Mallar İçin Oluşturulan (EK: 11) Bilgi Formu ve Teminatın Gönderilmesi

(I) sayılı listenin (B) cetvelinde yer alan mallar için gümrük idaresince oluşturulan (EK: 11) bilgi formu, gümrük işlemlerine yönelik teminat almaya yetkili saymanlıkça çıktısı alınarak bir yazı ekinde ithalatçının ÖTV yönünden bağlı olduğu vergi dairesine teminatın alındığı tarihi takip eden günden itibaren beş iş günü içerisinde teminat ile birlikte gönderilir. Bu teminatın banka teminat mektubu olması halinde ilgili saymanlıkça teminatın teyidinin yapılmış ve buna ilişkin bilginin bu yazıda belirtilmiş olması şarttır.

Ayrıca gümrük idaresince oluşturulan bu form, ithalat işlemleri tamamlanmadan elektronik ortamda GİB sistemine de aktarılır. Gönderilen bu formda değişiklik olması durumunda değişiklikleri içeren yeni (EK: 11) bilgi formu da GİB sistemine aktarılır. Diğer yandan söz konusu mallar için ek teminat alınması durumunda bu teminat da alındığı tarihi takip eden günden itibaren beş iş günü içerisinde ilgili vergi dairesine gönderilir.

 

Akaryakıt İthalatında Gtip Tespiti

Akaryakıt ürünlerinin GTİP tespitine yönelik olarak, Petrol Piyasasında Uygulanacak Teknik Kriterler Hakkındaki Yönetmelik hükümleri uyarınca yurt içindeki akredite laboratuvarlar tarafından düzenlenen analiz raporlarının tarih ve sayısının, yükümlüsünce gümrük beyannamesinin 44 nolu hanesinde açık bir şekilde beyan edilmesi ve ilgili gümrük müdürlüğüne beyanname ekinde mezkur analiz raporunun aslı veya analizi yapan akredite laboratuvar yetkililerince onaylı bir nüshasının ibrazı durumunda;

1. Muayene memurunca, yükümlüsü tarafından gümrük beyannamesi ekinde sunulan akredite laboratuvarlar tarafından düzenlenen analiz raporunun LARA sistemi üzerinden sisteme eklenmesinin sağlanması ve beyannameye ait numune ve şahit numunenin gümrük laboratuvarlarına gönderilmesi,

2. Gümrük laboratuvarlarınca; söz konusu raporu düzenleyen kuruluşun akreditasyonunun geçerliliğinin TURKAK web sitesinden kontrol edilmesinin akabinde, kendilerine intikal eden numunelere ilişkin tarife tespitinde, yükümlüsü tarafından gümrük beyannamesi ekinde sunulan ve akredite laboratuvar tarafından düzenlenen analiz raporunda yer alan sonuçların esas alınması,

3. Beyanname ekinde sunulan akredite laboratuvar tarafından düzenlenmiş analiz raporlarının GTİP tespiti için yetersiz bulunması veya şüphe arz etmesi halinde; laboratuvar müdürlüklerince gerekli tahlillerin yapılarak tarife tespitinin yapılması,

4. Akredite laboratuvarlar tarafından düzenlenen analiz sonuçlarına istinaden laboratuvar müdürlüğünce yapılan tarife tespitine itiraz edilmesi halinde; tahlillerin mer’i mevzuat çerçevesinde ilgili laboratuvar müdürlüklerinde işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

Sonuç: Akaryakıt İthalatının karışık bir uygulama olduğunu söyleyebiliriz.Ötv ilk anda doğmasa bile nihai tüketiciye eşyanın ulaşması anında ötv doğmaktadır.Eşyanın tarife bakımından ilk hallerinde Nihai kullanım sıfır gümrük vergili işlemler yapılmakta ve sanayiciye pozitif gümrük tarife katkısı vermektedir.Eşyaların nihai kullanımda olduğu küçük (a) işaretiyle ithalat rejim kararında karşımıza çıkmaktadır.Ham petrol  ve akaryakıt sanayici firmalarımız için ara girdi ve enerji üretiminde kullanıldığını düşünecek olursak hassas bir alan olduğunu ve dikkat edilmesi gerektiğini söyleyebiliriz.